onsdag 16. juni 2010

..: Amigurumi :..


Er ikke disse søte!? Jeg har tittet litt og funnet disse søte bildene på nettet. Tror jeg har VELDIG lyst til å prøve å hekle noen slike etterhvert:) Tror de fort kan bli en dille :) Hva tror du?
Amigurumi (Heklet kosedyr) er den japanske kunsten der man hekler eller strikker små kosedyr og ikke-menneskelige figurer. Amigurumier er typisk søte dyr (sånn som katter, hunder, kaniner etc.), men det kan også inkludere små bruksgjenstander eller etterligninger av matretter (sånn som en kopp eller en muffins).
Amigurumier kan enten være heklede eller strikkede. De siste årene har heklede amigurumier blitt mer populært enn noen gang. Amigurumier er vanligvis heklet eller strikket ut av garn. De enkleste designene er heklet/strikket i spiralmønster. Når man lager en amigurumi er det veldig viktig å hekle/strikke tett hele tiden, for å oppnå et resultat der ingenting fyllmasse kan komme ut av amigurumien.
Under lagingen av en amigurumi er det normalt å lage de forskjellige kroppsdelene hver for seg, for så å sette de sammen når alle delene er ferdige. Dette er fordi amigurumier skal inneholde mest mulig søte detaljer. Noen velger å fylle amigurumiene sine med små sandkorn og lignende for å få en mest mulig livaktig vekt.
Det viktigste når man lager en amigurumi er å vektlegge søthet med maksimal tyngde.
Det er to kriterier som må oppfylles for at kosedyret er en amigurumi:
Hodet skal være vesentlig større enn kroppen.
Øyne og nese skal stå på linje.
Det er vanlig å dekorere amigurumier med heklede blomster og sløyfer.
Og til slutt en link til en side med noen få oppskrifter på:

1 kommentar:

  1. Der lærte jeg mye! Men jeg trur ikke jeg blir frista til å lage slike... er litt for kjedelig av meg der! men det er ingen tvil om at de er kjempesøte :)

    SvarSlett