fredag 25. november 2011

..: "Ute på vift" - med mønster! :..



Mønster: Mitt eget "ute på vift"



Garn: I grunnen veldig opptil deg selv, men her har jeg brukt 1 tråd superwash ullgarn til europris, og 1 tråd Sandnes silk mohair.Det går med litt over to nøster i superwash, og ca. ett halvt nøste silk mohair.



Pinnenr: 7, lang rundpinne, og heklenål 5mm






Legg opp 141 m. Plasser en maskemarkør, slik at du vet hvor runden starter:)




Runde 1: Strikk alle masker rett

Runde 2: * To rett sammen, kast* ut pinnen, avslutt med 1 rett.

Runde 3: Strikk alle masker rett.

Runde 4: 1 r, *kast, ta en maske over på pinnen uten å strikke den, 1r, ta den ustrikkede masken over den rette* ut pinnen.

Runde 5: 1 pinne r

Runde 6: 1 pinne vr

Runde 7: 1 pinne r

Runde 8- 11: Gjenta runde 1-4

Runde 12: 1 pinne r

Runde 13: 1 pinne vr

Runde 14: 1 pinne r

Runde 15: 1 pinne vr

Runde 16-18: rett

Runde 19: 1 pinne vr

Runde 20: 1 pinne r

Runde 21: 1 pinne vr

Runde 22: 1 pinne r

Runde 23- 26: Gjenta pinne 1-4

Runde 27- 29: Gjenta pinne 5-7

Runde 30- 33: Gjenta pinne 1-4

Fell av.


Viftekant: Hekle fastmasker rundt hele kanten, 1 runde. Start viftrunden: *1 fm i fm, hopp over 2 fm, 5 staver i neste fm, hopp over 2 fm.* runden ut. Gjenta på andre siden, slik at begge kanter på halsen har en viftekant.






3 kommentarer:

  1. Å, takk for oppskrift! Likte den halsen så godt :) Og herlig navn! :)

    Så synd med kjolen til tusletasla.. Jeg vet at noen klarer å hente opp masker i bunnen strikketøyet og strikke seg nedover - får å lage den lengre mener jeg. Men hvis den var for trang på armene også er det kanskje ikke noe vits.. Uansett, kjempesyns - var så fin den kjolen! :)

    God helg og klem til deg ♥

    SvarSlett
  2. Tusen takk for oppskrift! Gleder meg til å prøve den. Likte den så godt, og jeg tror jeg kommer til å bruke Alpha garnet som du brukte på første halsen. Er halsen stor nok til å ta to ganger rundt halsen?

    Ønsker deg en god helg!
    Klem fra Gøril
    (hvittimitthjem.com)

    SvarSlett
  3. Jada, bare bruk pinne 7 så går den to ganger rundt med dobbel garn alpha:)

    SvarSlett