søndag 3. februar 2013

..: Kettlebell :..


Jeg fikk mannen til å ta noen bilder under treningen her hjemme idag. Ved bildene og dømme, ser jeg at jeg har en seriøs jobb å gjøre! Flott å se seg slik, og man får enda mer pågangsmot til å nå målet sitt:) 
Kettlebell er noe jeg har fått dilla på, og det er en super trening for alle muskler i kroppen (jatakk, det kjenner jeg).
Litt om Kettlebells:

 Kettlebells kombinerer to treningsformer, nemlig kondisjons- og styrketrening. Du styrker kjernemuskulatur, balanse og grep, og mange av øvelsene kan sammenlignes med olympisk rykk og støt. 

300 år gammel idrett
Selv om Kettlebells er en relativt ny farsott på treningssentre i Norge, er treningsformen gammel. Treningsformen ble første gang nevnt i en russisk ordbok i 1704 under navnet gyria.
I Russland ble kulene brukt som vekter på korndekkene for at de ikke skulle falle av. Gårdsarbeidere fant en alternativ bruksform, nemlig å svinge på kulene for å løse opp i ryggen etter lange dager på åkeren. I dag er kettlebells en stor idrett i Øst-Europa. Bare i St. Petersburg finnes det 2000 klubbtrenere!
– I østeuropeiske land er treningen svært populær fordi man ser en positiv effekt av treningen opp mot andre idretter, samt yrker som er fysisk krevende. 
  Kettlebell er brukevennlig og du forbrenner mange kalorier. Du holder bevegelsene oppe uten å stoppe, og får derfor en intens og god trening.
 
Ha en fortsatt god helg folkens, og en ny uke i morgen:)!

5 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg må si jeg er imponert over deg Lena:-) og vet du klarere målet ditt!
    Har en liten give away på bloggen hvis du har lyst til å være med!

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!


    Klem

    SvarSlett
  2. Stå på, kettlebells er bra!! :0)
    (Bare pass på ryggen din, mht svai i korsrygg)
    Man trenger jo muskler for å strikke, hehe....
    (og mye annet selvsagt)
    Så flink du er å ta tak og trene :O) Lykke til!
    Nina

    SvarSlett
  3. Så innmari flink du er! You go girl! :-)

    SvarSlett
  4. Hei:)Havnet inn her via norske strikkeblogger,men ser jo at du også driver med Kettlebells:)Det er noe jeg og er hektet på.Så effektivt på både styrke og kondis.Det er mange gode programmer på Fittness blenders på you tube.Har selv ikke fått noen opplæring på det,men sett på nettet.Stå på,det er skøy:)Må nok gløtte inn her og se både strikking og trening:)Hilsen Marlen

    SvarSlett
  5. Så artig at du har begynt med kettlebells og trives med det! Lykke til med både trening og strikking. Jeg kan kun strikke skjerf, og ikke veldig bra. Tror jeg holder meg til å svinge kula... :) Du ser ut til å mestre begge deler!

    SvarSlett