onsdag 23. april 2014

..: Påskeprosjektet mitt :..



Egentlig var jeg vel ferdig med jakka før påskedagene var begynt, men i år var jeg så heldig å ha fri heeeeele påskeuken. Så fredagskveld etter at jeg var ferdig med Rapunzel genseren i innlegget under, startet jeg på denne jakken. Hadde kjøpt inn alt på forhånd, laaaaang tid på forhånd - skulle være klart:)
Jakken heter Retrojakke med raglan, og designeren på denne er Kristin Wiola Ødegård som har boka "Strikk med raske pinner" En veldig fin bok, med plagg strikket i tykkere garn.


Jeg valgte akkurat samme farger som i mønster, med unntak at jeg brukte beige PT2 på heklakanten øverst istedenfor syregrønn. Stolpene er også heklet med PT2, resten av jakka er i nydelige Nepal fra Drops, liker veldig godt det garnet (til å være tykt). Jeg har brukt pinne nr 6.
Jeg er egentlig ikke så veldig glad i å strikke på tykke pinner med tykt garn jeg, men  jeg gjør det innimellom allikevel :) Og denne gikk som smurt! 4 dager brukte jeg på selve jakkestrikkina. Også gikk det noen dager til sying, klipping, festing av tråder (!) og stolpeheklingen.
Jeg ble kjempefornøyd! Og jeg elsker fargene. Fargene er sterkere i virkeligheten enn i boken, bare sånn hvis noen skulle lure. 
Jeg fant også tre knapper fra min mormors arvede kolleksjon (som jeg lekte med når jeg var liten hver gang jeg var hos henne - så dette er en stor porsjon med nostalgi ).

PÅSKEPROSJEKT 2014 - ferdig og stor suksess! :)


10 kommentarer:

  1. Så fin jakke! Finner jeg denne oppskriften ett sted uten å måtte kjøpe boka?
    Kjempe fin jakke, jeg liker tykke pinner, så dette er nok noe for meg!
    Og at det går fort er fint for meg som ikke fikk overdose med tålmodighet når det gjelder strikking;)

    Blir den tykk på? Noen ganger opplever jeg at tykke strikkeplagg gjør meg noen kilo ekstra; (

    SvarSlett
  2. Tror den er i ukeblad nå eller forrige uke :-).
    Den er jo tykk. Så det kommer ann på hva du føler selv. Men det hadde vært værre om det var en genser enn en jakne syntes jeg.

    SvarSlett
  3. Kjempeflott ble den, dette "påskeprosjektet" ditt :D
    Hver gang jeg ser den tenker jeg på kvikklunsj, tror det er noe med fargene på skjermen min eller noe. Og, jakker som gir assosiasjoner til sjokolade er aldri feil!!! :D

    SvarSlett
  4. Stilig jakke. Veldig flotte farger du har brukt. De passet så godt sammen.

    SvarSlett
  5. Effektiv påskestrikking når du klarer å ferdigstille en jakke - herlig! Den ble kjempefin:)

    SvarSlett
  6. Ah. lekker! Har hatt den boka liggende et par måneder selv, men ikke strikka noe enda. Jeg har det litt som deg - ikke så veldig glad i å strikke med tjukt garn og tjukke pinner. Men gjorde ferdig en genser i Lima selv i påska (http://www.ravelry.com/projects/Millamor/150-15-september-sweater---jumper-with-round-yoke-and-nordic-pattern-in-lima), og likte det garnet veldig godt.

    SvarSlett
  7. Den var kjempefin til deg ! Ha en fin helg, klem fra Beth

    SvarSlett
  8. Hei, jeg har nettopp lest bloggen din, jeg likte .... Jeg ombord allerede utdelt et nettsted som dette http://deco-bapteme.blogspot.com

    SvarSlett
  9. Superfin! Og fire dager, det er råfort!

    SvarSlett
  10. Kjempefin jakke! Har strikket den samme selv, og jeg er så fornøyd :)

    SvarSlett