torsdag 11. oktober 2012

..: Prosjekt Mariusgensere :..

Etter stor inspirasjon av alle Daria's lekre Mariusgensere, har jeg bestemt meg for at alle i familien skal få Mariusgensere. Det er ivertfall meningen, planen og lysten. Det blir fem stk totalt: str ca 3 år, 7 år, 11 år, dame og herre. Jeg har valgt Mariusgenseren med rundfelling, jeg syntes den er aller finest:) Når de blir ferdige, vet jeg ikke. Men jeg begynte på den i str ca 3 år i går kveld, og har akkurat felt av til armer på bolen, så det går jo greit unna. Nå er jeg jo hjemme syk, så det meste jeg gjør er å strikke, fordi jeg ikke orker annet.... Så ikke så galt at det ikke er godt for noe;)
Ville vise frem den ene søte pusen vår, Maximus - sammen med så langt jeg er kommer på mariusgenseren. Jeg velger ikke tradisjonelle farger, da jeg ikke liker de så godt. den første blir i mørklilla,hvit og lysgrå.
Har også lyst til å legge inn litt historie om Mariusgenseren, for jeg har en følelse at den kommer til å bli en del av meg fremover:)!
Unn Søiland Dale designet Marius-mønsteret i 1953 til filmen Troll i ord. Hun solgte samtidig mønsteret til Sandnes Uldvarefabrik som håndstrikkeoppskrift. Hun hentet inspirasjon fra Annichen Sibberns bok Norske Strikkemønstre fra 1929, hvor blant annet mønsteret til setesdalskoftene ble presentert. Dale lot seg inspirere av Setesdalskoftene, men omarbeidet bordene og satte dem sammen i en ny kombinasjon.
Skuespilleren Henki Kolstad hadde hovedrollen i filmen og bar blå/hvit/rød Mariusgenser. Marius Eriksen som var kjent som krigshelt og skiløper, spilte skitreneren i filmen, iført fargeutgaver av genseren i blått og hvitt. Eriksen fikk honorar for å promotere genseren til Unn Søiland Dale på SandnesGarns håndstrikkeoppskrift samme år.
Unn Søiland Dales selskap Lillunn AS Design of Norwa beholdt alltid opphavsretten til sine mønstre. Selskapet ble senere overtatt av datteren Vigdis Yran Dale, som tillot fabrikkproduksjon av Mariusgensere fra Rauma Ullvare i 2008. Mønsteret brukes i dag på mange forskjellige produkter, ikke bare på gensere.
Bitten Eriksen, mor til Marius Eriksen, hevdet å ha utviklet Mariusmønsteret allerede i 1945.

3 kommentarer:

  1. Så flotte farger du har valgt! Jeg holder på med en i de opprinnelige fargene, og gleder meg til å starte med mønster, for det var litt kjedelig med kun mørkeblått i str M.
    Ønsker deg en fin helg, og god bedring!

    Klem

    SvarSlett
  2. Så morsomt prosjekt! Jeg har tenkt å gjøre det samme. Vi er foreløpig bare to, så sambo skal få en grå, hvit og blå, og selv skal jeg ha en i brunt, hvitt og rosa;)

    SvarSlett
  3. Marius-mønsteret er fint, og veldig greit å strikke med rundfelling! Moro med andre farger også :) God bedring, og fin søndag til deg! Stor klem :)

    SvarSlett